Zakelijk portret
Portfolio

Natuurlijke retouche, standaard bij zakelijke portretten

Een vrouw met lang donker haar en een lichte huidskleur lacht, perfect voor zakelijke portretten. Ze draagt een zwarte blazer over een witte blouse met een ruitjespatroon. Een ronde speld met kleurrijke segmenten siert haar revers. De achtergrond is voorzien van wazige glas-in-loodramen, wat warmte toevoegt aan het portfoliobeeld. Een vrouw met lang, donker haar lacht naar de camera. Ze draagt een donkere blazer en een witte blouse met een rasterpatroon. Ze heeft een speld met kleurrijke cirkelsegmenten op haar revers. De achtergrond, zacht vervaagd door wat lijkt op glas-in-loodpanelen, voegt een professionele toets toe die je vaak ziet in zakelijke portretten voor haar portfolio.
Er is een glimlachende persoon met lang, steil, lichtbruin haar afgebeeld. Ze dragen een lichtgroen en wit verticaal gestreept overhemd. De achtergrond is wazig groen, wat een buitenomgeving of een uitzicht door een raam suggereert – perfect om toe te voegen aan een professionele portfolio van zakelijke portretten. Een glimlachende vrouw met lang, steil lichtbruin haar, gekleed in een lichtblauwe, gestreepte blouse. Ze heeft een kleine, donkere moedervlek op haar linkerwang en staat voor een zacht onscherpe achtergrond met groene en witte tinten. Haar uitdrukking is vriendelijk en gastvrij, perfect voor zakelijke portretten in elke professionele portefeuille.
Werkwijze

We gluren allemaal naar elkaar, we kunnen niet anders. Zakelijke portretten worden binnen enkele seconden beoordeeld door onze meedogenloze ogen en vormen de basis voor een eerste indruk.

Een indruk die je geen tweede keer kan maken. Hoe belangrijk is een portretfoto in de zakelijke markt? Hoe kun je daar gebruik van maken en wat zijn eigenlijk goede zakelijke portretten?

Met een Goed Zakelijk Portret Maak je Verschil

Ik heb gemerkt hoe belangrijk een goed zakelijk portret is. De psychologie leert ons dat we op basis van een eerste indruk direct oordelen vormen over mensen. Ik zorg er daarom voor dat deze indruk gebaseerd wordt op een zo optimaal mogelijk beeld van de desbetreffende persoon.

Met meer dan 20 jaar ervaring in portretfotografie, gespecialiseerd in zakelijke portretten, weet ik dat je met een goed portret het verschil maakt, opvalt en vertrouwen wekt. Dat is precies waarom de meeste zakelijke portretten worden gemaakt. Als gezicht van een bedrijf wil je dat potentiële klanten voor jou kiezen. Een sollicitant wil dat zijn of haar cv eruit springt. En we willen allemaal graag aardig gevonden worden.

Perfecte Retouche voor het Beste Resultaat

Met een goed portret maak je echt verschil. Maar betekent dit dan dat je gewoon geluk moet hebben met je uiterlijk? Zeker niet! Ieder mens is uniek en door op persoonlijke elementen te focussen, maak ik foto’s die authenticiteit uitdragen. Een portret waarin de gefotografeerde zelf gelooft en dat ook uitstraalt. Daar hoef je geen model voor te zijn.

Het belangrijkste voor mij is dat mensen zich op hun gemak voelen tijdens de fotosessie. Alleen dan ontstaan er portretten die echt contact maken met de kijker. Daarin schuilt de ware kunst van de fotograaf.

Het Bedrijfsgeheim van Ontspanning

Het is niet makkelijk om iemand zich te laten ontspannen terwijl ze in het middelpunt van de belangstelling staan, wetende dat deze ene foto nog jarenlang mee moet gaan. Hoe pak je dat aan? Doe je je voor als komiek? Niet echt! Een mop vertellen werkt voor mij niet. Niet dat daar per se iets mis mee is, het is gewoonweg niet mijn stijl. Ik heb mijn eigen manieren om iemand gerust te stellen en zo natuurlijk mogelijk in beeld te brengen. Ik pas mijn omgang met mensen professioneel aan. Noem het een bedrijfsgeheim.

Maar als iemand zich volledig op zijn gemak moet voelen, kunnen ze dan niet beter zelf een foto maken, thuis of in een andere vertrouwde omgeving? Uiteraard komt er veel meer bij kijken.

De Kunst van Authentieke Portretten

Voor mij is het maken van een zakelijk portret meer dan het simpelweg schieten van een paar foto’s. Ik benadruk de meest integere, toegankelijke en aantrekkelijkste kant van iemands uitstraling. Door bijvoorbeeld optimaal gebruik te maken van natuurlijk licht en studiobelichting. Mijn jarenlange ervaring komt hierbij goed van pas. Door deze en andere technieken weet ik als geen ander hoe ik authentieke portretten opvallend kan maken. Ik streef naar perfectie en maak graag onderscheid. Zo voeg ik bij portretten voor in magazines of nieuwsbrieven altijd een creatief element toe. Dat geeft niet alleen meer kleur aan een persoon, maar zorgt er ook voor dat het portret meer opvalt. Zo voorkom ik lopendebandwerk.

En juist die omgang met mensen is wat mij aantrekt in mijn werk als professioneel fotograaf. Ik kies altijd voor een aanpak die bij mijzelf past. Een persoonlijke aanpak. Dan ben ik helemaal in mijn element en dat komt het eindresultaat ten goede. Daarnaast geniet ik elke keer weer van tevreden klanten. Ik maak tal van kwaliteitsfoto’s, maar zodra iemand oprecht gelukkig is met het eindresultaat en blij de studio verlaat, is mijn dag goed!

Praktische Tips voor de Perfecte Profielfoto

Heb je een kledingadvies?

Wat draag je als je klanten ontmoet?

  • Wees representatief voor je bedrijf, maar blijf wel jezelf.
  • Vermijd wit. Een wit overhemd onder een donker colbert kan echter wel.
  • Vermijd schreeuwende kleuren met contrastrijke patronen. Zwart-wit geblokt of het Hawaï-shirt zijn hier de duidelijkste voorbeelden van.
  • Vermijd teksten op de kleding.

Denk even na over hoe je je kleedt als je een klant ontmoet. Wees representatief voor het bedrijf, maar niet overdressed.

Het is hier soms wat donker, is dat een probleem?

Nee hoor, ik neem mijn eigen achtergrond en flitslampen mee. Een vrije ruimte van minimaal 3 x 4 meter is hiervoor al voldoende, maar groter is beter. Reserveer de ruimte vast als dat nodig is.

Hoeveel foto’s krijgen we?

Enkele dagen na de fotoshoot kunnen de geportretteerden hun favoriete foto kiezen uit een voorselectie van de 8 beste. Deze favoriet bewerk ik verder met (lichte) retouche en binnen een week ontvang je de foto’s in hoge resolutie in een bestand. Die kun je overal voor gebruiken: van billboard tot profielfoto. Sommigen, zoals de directie, hebben meer verschillende foto’s nodig. Bijvoorbeeld voor persberichten of het jaarverslag. Plan daar extra tijd voor in en denk vast na over waar die foto’s gemaakt kunnen worden.

Hoelang duurt een sessie?

Ongeveer 10 minuten per persoon. Voor bedrijven van meer dan 10 personen is het handig om een schema te maken. Dan weet iedereen wanneer ze aan de beurt zijn. Bij een kleinere groep kan de collega die net gefotografeerd is de volgende roepen. Dat werkt ook prima.

Boek een Fotoshoot

Heb jij al een datum voor de shoot? Maak een afspraak en zorg ervoor dat jouw bedrijf zich van zijn beste kant laat zien. Want met een goed zakelijk portret maak je echt het verschil.